Układ klimatyzacji jest wysoce przydatny w czasie codziennego użytkowania pojazdu, jednak należy również do układów stosunkowo awaryjnych. Jego regularne serwisowania jest obowiązkowe i stanowi główny sposób, by zachować układ w dobrym stanie. Poniżej przedstawiamy listę najczęstszych przyczyn usterek i awarii układu, które mogą być przyczyną problemów również w Twoim samochodzie.
Najważniejsze przyczyny usterek i awarii klimatyzacji
Podstawową przyczyną problemów jest niewystarczająca ilość obecnego w układzie czynnika chłodniczego. Może powodować obniżoną wydajność układu oraz doprowadzić do zatarcia sprężarki.
Źle dobrany olej bądź też barwnik UV mogą skutkować niewłaściwym smarowaniem sprężarki, zaworu rozprężnego lub dyszy.
Kolejną istotną przyczyną usterek jest źle przeprowadzone oczyszczanie cyklu chłodniczego, po tak zwanym zatarciu sprężarki.
Ograniczona wymiana ciepła w obrębie skraplacza również może prowadzić do zatarcia sprężarki. Może ona prowadzić do gromadzenia się zanieczyszczeń, szczególnie między skraplaczem i chłodnicą.
Serwisowanie i jego rola w konserwacji układu
Odkładana w czasie konserwacja układu klimatyzacji lub też w ogóle rezygnacja z jej przeprowadzenia to również ważne źródło usterek. Serwisowanie należy wykonywać regularnie, raz do roku, najlepiej w okresie wiosennym. Niewłaściwie lub zbyt rzadko serwisowany układ będzie doskonałym środowiskiem dla rozwoju bakterii, pleśni i grzybów.
Przyczyną rozwoju drobnoustrojów może być także zbyt długi czas nieużytkowania układu – szczególnie w okresie zimowym. Zalegające w układzie złogi będą przez ten czas rozwijać się, emitując niebezpieczne dla zdrowia toksyny.
Części do samochodów i układów klimatyzacji możesz z łatwością zakupić w sklepie z częściami samochodowymi; często jednak istnieje możliwość regeneracji układu bez konieczności ingerowania w jego stan.